provrumsincidenten

igår hände en helt sjuk grej på jobbet. klockan var väl strax efter fem då jag hade tänkt att ställa ut lite skyltar i butiken men jag avbyts rätt snabbt av att en kund tar tag i mig och säger att jag måste ringa en ambulans. tydligen hade en kvinna fått (vad vi trodde) ett epilepsianfall och låg och krampade på golvet i en provhytt. jag ringde ambulans och de följande 10 minuterna är 10 minuter jag aldrig i mitt liv kommer att glömma bort. att se henne krampa så mycket och inte kunna göra någonting var fruktansvärt. jag och nina gjorde så gott vi kunde bland andra kunder som just precis då var tvungna att pröva kläder. kvinnan krampade så pass mycket att hon spärrade upp ögonen och gapade hur stort som helst, till att sekunden efter bara ligga helt still och blunda. tänk er att kroppen samtidigt går i en båge och att hon slår huvudet i spegeln, gång efter gång okontrollerbart.. tillslut fick vi lite kontakt med henne och hon fick ur sig att hon hade diabetes. med en mamma som har diabetes borde jag ju vara ett proffs, men jag har aldrig ens hört talas om att man kan få såna kramper av lågt/högt blodsocker, så vi vågade inte göra något. tänk er själv att försöka få en krampande människa att dricka lite juice eller äta en banan. när ambulanspersonalen kom lämnade vi gladeligen över till dem och ungefär 15 minuter senare stod kvinnan på benen. man måste bara uppskatta svensk sjukvård lite mer än vad den görs just nu. att sedan få prata med henne och berätta vad som hänt och få höra hennes historia var nästan lika hemskt. att höra att hon försökt berätta för oss att hon hade diabetes och att hon hade druvsocker i väskan, men att det inte kommit ut något ljud. jag hade svårt att tänka på något annat igår kväll (förutom eric saade då, när han sjöng) och i morse var min första tanke på just det som hände igår. som sagt, det här är något som jag aldrig kommer att glömma. att man helt plötsligt, från ingenstans, kan bli så hjälplös och behöva förlita sig på sina medmänniskor.

Kommentarer
Postat av: Jenny Sandberg

fruktansvärt obehagligt!

2011-05-15 @ 16:19:14
URL: http://sandbergjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0